5 gezondheidsadviezen bij warm weer

Gepubliceerd op: 23-07-2019  

Het is zomer! Maar met de temperaturen van komende dagen is het voor veel mensen te warm. Deze hitte is niet goed en kan zelfs gevaarlijk zijn. De komende dagen kunt u door de extreme zonkracht beter niet lang in de zon zijn. Bovendien is het ook geen goed idee om té koude drankjes te drinken. Meer weten? Wij geven u 5 tips om de komende dagen verantwoord koel te blijven.

Tips warmte auto

Koeltip 1: bescherm uzelf tegen de zon

Blijf zoveel mogelijk in de schaduw en draag een hoed of pet. Vergeet ook niet om u regelmatig in te smeren, ook in de schaduw kunt u verbranden. Dit geldt zelfs als u morgen gewoon op kantoor zit en in de pauze een half uurtje gaat wandelen. Het RIVM verwacht de komende dagen zonkracht 7. Dit betekent dat uw huid al binnen 15 minuten kan verbranden als u onbeschermd in de zon bent. De actuele UV kracht kan u vinden op de website van het KNMI.

Koeltip 2: blijf drinken, maar geen ijskoud water (en geen alcohol)

Veel drinken is goed. En met deze warmte verlangt u waarschijnlijk naar een glas koud water met ijsklontjes. Maar dit werkt juist averechts! Het ijskoude water laat uw lichaamstemperatuur misschien tijdelijk dalen, maar hierdoor zal uw lichamelijke 'thermostaat' er juist voor zorgen dat uw lichaamstemperatuur weer stijgt. Waardoor u het extra warm krijgt. Drink in plaats daarvan bijvoorbeeld lauwe kruidenthee. De hitte zorgt voor een tijdelijke verhoging van uw temperatuur. En… u raadt het misschien al: hier zal uw lichaam op reageren door snel de thermostaat lager te zetten.

Ook alcohol zorgt voor een hogere lichaamstemperatuur en droogt u daarnaast ook nog eens uit. Het liefst vermijden dus.

Koeltip 3: sport binnen, vroeg of juist laat

Vanaf 30 graden is het belangrijk om voorzichtig te zijn als u buiten sport. Vooral als de luchtvochtigheid erg hoog is kan u klachten krijgen. Wilt u toch sporten? Ga dan ’s ochtends vroeg als de temperatuur nog relatief laag is en het zonnetje niet te fel. ’s Avonds kan ook, maar op echt warme dagen blijft de temperatuur lang hoog. Een ander alternatief is natuurlijk kiezen voor de sportschool.

Koeltip 4: zoek verkoeling, maar check de waterkwaliteit

Bent u van plan de komende dagen in open water te gaan zwemmen? Kijk dan eerst even op de website zwemwater.nl of het water schoon is. Een groot aantal zwemplassen en riviertjes kampt met warme temperaturen met blauwalg. Dit is een bacterie die zorgt voor misselijkheid, buikpijn en diarree. Uzelf koel houden is wél een goed idee. Maak uw gezicht, hals en polsen regelmatig even nat.

Koeltip 5: houd elkaar in de gaten

Met warm weer kan u last krijgen van oververhitting of een zonnesteek. Wees dus extra alert op symptomen als vermoeidheid, concentratieproblemen, duizeligheid en hoofdpijn. Ook kunnen door uitdroging kramp, misselijkheid, uitputting, flauwte en bewusteloosheid ontstaan. Houd uzelf, maar ook elkaar daarom goed in de gaten. Let extra goed op bij ouderen, kinderen en chronisch zieken.

Last van klachten? Neem dan altijd even contact op met uw huisarts. Fijne en veilige zomerdagen!