7 tips voor een positieve mindset

Gepubliceerd op: 28-04-2021  

Het is een uitdagende tijd. U zit waarschijnlijk vaker thuis dan ooit. Het is dan ook niet gek wanneer u zich wel eens eenzaam voelt of niet lekker in uw vel zit. Toch is positief blijven belangrijk. Juist nu! Daarom 7 tips die u helpen.

1. Organiseer een wandel-challenge

Wandelen is natuurlijk een van de weinige dingen die nog wel mag. Inmiddels een beetje uitgewandeld? Maak het leuk voor uzelf! Daag uzelf en uw vrienden uit om elke dag minstens 20 minuten te wandelen met de Ommetje app. Of ga met Geocache opzoek naar verborgen schatten bij u in de buurt. Ook leuk met de kinderen!

Geocache

2. Maak een feel good-playlist

Verzamel alle nummers waar u vrolijk van wordt. Een nummer dat sowieso niet mag ontbreken aan een happy-playlist? Don’t Stop Me Now van Queen. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt namelijk dat dit het meest vrolijke nummer is. Zet uw playlist elke dag even aan.

3. Mediteer

Misschien bent u door de situatie meer bezig met uw toekomst of gezondheid. En maakt u zich hier soms zelfs zorgen over. Dat is heel logisch. Dan kan het helpen om aan mindfulness of meditatie te doen. Probeer eens een week lang iedere dag te mediteren. Op Youtube staan genoeg filmpjes met handige tips. Of volg de gratis meditatiecursus in de VGZ app.

4. Ga sporten

Sporten is niet alleen gezond voor uw lichaam, maar ook voor uw geest. Niets is lekkerder dan even tegen een boksbal te slaan, touwtje te springen of een snelle sprint te trekken. Vindt u het lastig om voldoende (binnen) te bewegen? Daag uzelf uit en doe mee aan een (online) sport of yoga challenge.

Tip: met uw National Academic zorgverzekering krijgt u korting bij de online sportschool Fitchannel.

Sporten

5. Haal groen in huis

Zit u veel binnen voor werk, zorg dan dat u veel planten in de kamer hebt. Planten zijn namelijk luchtzuiverend, hebben een positief effect op uw humeur en kunnen zelfs helpen om stress te verminderen. Weet u niet goed welke plant u moet kiezen? Met lavendel of aloë vera zit u altijd goed. Of koop eens een bos bloemen. Daar wordt u vanzelf vrolijk van!

6. Maak een anti-verveelpot

Heeft u kinderen? Dan is de kans groot dat u de laatste tijd vaker de woorden “ik verveel me!” hoort. Het valt voor kinderen ook niet mee om zoveel thuis te zijn. Roept uw kind binnenkort weer dat hij of zij zich verveelt? Stel dan voor een ‘anti-verveel’-pot te maken. Pak bijvoorbeeld een mooie weckpot of een oude glazen pot van de chocopasta. Versier deze samen en stop hier allemaal briefjes in met ideeën voor als jouw kind zich verveelt. Bijvoorbeeld: een hut bouwen, picknicken, een verkleedpartij of een fotoshoot doen.

Kinderen knutselen

7. Zorg voor regelmaat

De ene periode kunnen de kinderen wel naar de opvang of naar school, de andere periode weer niet. Zorg ondanks al deze veranderingen toch voor zoveel mogelijk regelmaat. Klinkt misschien saai. Maar wij mensen doen het nu eenmaal goed bij regelmaat en een vaste dagindeling.