Afvallen door één dag per week niet te eten: wel of niet?

Gepubliceerd op: 27-03-2014  

De zomer in aantocht en de sportscholen stromen weer vol. Een groot deel van Nederland wil de broekriem een gaatje strakker kunnen doen. Eén van de, steeds populairder wordende, manieren om dat te bereiken, is door één of twee dagen per week niet te eten. Maar is dat wel de juiste manier om gewicht te verliezen?

Ja, doen!

Als u lange tijd niets eet, gaat uw lichaam vet verbranden. Tenminste als u er ook bij sport. Het lichaam moet namelijk presteren maar mist de essentiële brandstoffen. Daarom zet uw lichaam vet in als alternatieve brandstof. Als u vervolgens weer ‘normaal’ gaat eten, heeft uw lichaam zich inmiddels aangeleerd bij een zwaardere (sport)inspanning ook uw vetten aan te spreken. Vereiste is wel dat u uw lichaam sportief blijft uitdagen. Doen dus, dat ‘vasten’!

Nee, niet doen!

Uw lichaam heeft dagelijks essentiële voedingsstoffen nodig. Daarin zit het probleem, niet in het feit dat u te veel eet. Bij bijvoorbeeld sport-vasten of sap-vasten, gaan mensen óók extra op hun eetpatroon letten. Niet het niet eten, maar het veranderende eetpatroon zorgt uiteindelijk voor resultaat. Nog geen 5% van de mensen eet de noodzakelijke twee ons groente op een dag. In plaats daarvan zorgen brood of pasta voor de vulling. Brengt u dit eetpatroon terug in balans, dan heeft dat een beter effect dan tijdelijk niet eten. Conclusie, niet eten: nee. Verantwoord eten: ja.

Twee tegenstrijdige adviezen. Beide met een kern van waarheid. Over deze methode van afvallen zijn de meningen van gezondheidsspecialisten duidelijk verdeeld. Hoe dan verder? Start gefaseerd, ontdek waar u zich het prettigst bij voelt en ervaar zelf wat voor u op langere termijn het meeste effect heeft.