Banaan gezond? Weg met halve waarheden!

Gepubliceerd op: 13-10-2014  

‘Eet maximaal 1 banaan per week. Meer is niet goed voor je!’ Een veelgehoorde uitspraak. Of een banaan gezond is, blijft voor velen onduidelijk.We hebben enkele feiten voor u op een rij gezet. En ja, de uitkomsten zullen u aangenaam verrassen!

Banaan gezond

Banaan gezond? Ja, ja en ja!

1. Vol voedingsstoffen

Een banaan bevat belangrijke voedingsstoffen die bijdragen aan een goede gezondheid. Bananen bevatten onder andere vitamine A, B3, B6, C, en magnesium (onder andere belangrijk voor botopbouw), fosfor (goed voor het uithoudingsvermogen), tryptofaan (vermindert stress) en selenium (een antioxidant). Daarnaast bevatten bananen ook het belangrijke mineraal kalium (beschermt tegen hoge bloeddruk, goed voor de spierstofwisseling en de vochtbalans). 

2. Maak(t) je niet dik

Is een banaan gezond? Vaak wordt gezegd dat bananen echte dikmakers zijn. Helaas wordt dan alleen gekeken naar het aantal calorieën (een banaan bevat 125 kcal). Wat velen niet weten: bananen zitten boordevol vezels. Je lichaam heeft moeite deze vezels te verteren. Gevolg: de stofwisseling gaat omhoog en een snellere vetverbranding wordt gestimuleerd. Daarnaast geven vezels je een vol gevoel, waardoor je minder snel (ongezonde) tussendoortjes eet.

3. ‘Last van je darmen? Eet geen banaan!’

Vaak wordt gezegd dat bananen slecht zijn voor de stoelgang. Deze uitspraak geldt enkel voor onrijpe bakbananen. Die bevatten ‘niet-verteerbaar zetmeel’ dat als het ware een rem op de stoelgang zet. In rijpe bananen zitten veel vezels, die wel goed zijn voor de stoelgang.

4. Dag energiedrank, hallo banaan!

Sommigen grijpen bij een dipje wel eens naar een energiedrankje. Maar een banaan is natuurlijk een veel gezondere optie! Hierin zitten ook suikers, maar wel de natuurlijk variant die snel wordt opgenomen in uw lichaam. Anderzijds zitten er suikers in die geleidelijk energie afgeven, zodat u er weer een tijdje tegenaan kunt. Dat is ook een reden waarom sporters ‘fan’ zijn van bananen. Let wel: hoe rijper een banaan, hoe meer suiker erin zit (lees: goed tanden poetsen).

5. Van bananen word je vrolijk!

Het klinkt ongeloofwaardig, maar het schijnt dat bananen helpen bij depressies, angst en slaapproblemen. Bananen bevatten tryptofaan dat het stofje serotine (een zogenoemd ‘blijmakend’ hormoon) produceert. Serotine zorgt onder andere voor een beter humeur en gevoelens van tevredenheid. Dat is mooi meegenomen! 

Leuk om te weten: de banaan staat op nummer 4 in de lijst van meest gegeten voedsel ter wereld. Alleen rijst, graan en mais zijn populairder. Bent u overtuigd dat een banaan gezond voor u is? Vergeet de fabels, pel een banaan en geniet ervan!