Hardloopwedstrijd voorbereiden: 10 tips!

Gepubliceerd op: 11-09-2018  

Heeft u zich ingeschreven voor een hardloopwedstrijd? Bereid u goed voor. De juiste hardloopkleding, goed trainen... En denk zeker ook aan onderstaande tips!

voorbereiden hardloopwedstrijd

1. Inlezen + checklist

Goed geïnformeerd en voorbereid aan uw wedstrijd beginnen? Stap 1: lees u goed in. Waar is de start- en finishlocatie? Kunt u (gratis) parkeren? Is er een bewaakte garderobe? Stap 2: maak een checklist met spullen die u mee wilt nemen. Zo voorkomt u dat u bijvoorbeeld hardloopkleding vergeet of nog erger: uw startbewijs.

2. Eet goed voor uw hardloopwedstrijd

Hardlopen met een baksteen op uw maag of juist met honger. Dat wilt u niet! Zeker niet als u meedoet aan een hardloopevenement. Eet en drink daarom goed. Zorg dat u zo'n 2 tot 3 uur voor de start uw laatste maaltijd eet en neem iets kleins, licht verteerbaars mee om 30 minuten voor de start te eten. Bijvoorbeeld een banaan, eierkoek of sportreep. Tip: probeer geen nieuwe gerechten of drankjes voor een wedstrijd. En vergeet ook niet genoeg te drinken.

3. Welk startvak?

Kijk of u bij uw hardloopwedstrijd in een startvak moet beginnen. Startvakken zijn vaak gebaseerd op startnummers of op verwachte looptijden. Heeft u bijvoorbeeld bij uw inschrijving aangegeven een snelle loper te zijn? Dan begint u in een ander startvak dan ‘beginnende hardlopers’. Zo loopt u elkaar niet in de weg.

4. Ruim op tijd aanwezig zijn

Natuurlijk vertrekt u op tijd. Maar wat als u in de file belandt, geen parkeerplaats kunt vinden en ook nog ergens uw spullen moet droppen? Dan komt u te laat. Oplossing? Vertrek nóg iets eerder of ga op de fiets als dit mogelijk is. Dan heeft u meteen een goede warming-up!

5. Haas volgen

Uw PR verbreken? Volg een haas! Een haas (pacer in het Engels) is een hardloopterm voor iemand die u helpt het looptempo hoog te houden. Hij of zij loopt voor u uit en u gaat erachteraan. Bij hardloopwedstrijden zijn vaak diverse hazen met verschillende tempo’s. Kies een haas met uw streeftijd. Dan loopt u bijvoorbeeld die 10 km binnen een uur.

6. Veters goed strikken

Controleer of uw veters goed vastzitten. Anders moet u noodgedwongen een pitstop maken. Dat gaat ten koste van uw hardlooptijd én uw humeur. Strik uw veters niet te strak. Niemand wil strompelend de finish halen.

7. Muziek thuislaten

Veel hardlopers lopen met muziek. U ook? Mooi! Daar presteert u meestal beter van. Maar… bij veel hardloopwedstrijden knalt er ook muziek uit de boxen. Uw oordopjes kunt u in dat geval thuislaten. Voordeel daarvan: u hoort het enthousiaste gejuich van supporters (leuker dan alleen monden zien bewegen).

8. Telefoon, waar laat u ‘m?

Net voor het startschot staat u met uw telefoon in uw hand. Bewust, omdat u een hardloopapp gebruikt. Of misschien onbewust door de zenuwen ;). Waar laat u ‘m dan? Koop een hardloopriem of een telefoonhoesje voor om uw arm. Het liefst waterdicht. U overleeft een plensbui wel, maar uw telefoon?

9. Laat u volgen via livetracking

Wist u dat uw supporters u via livetracking kunnen volgen? Via de app Runtastic of Runkeeper Pro kunnen ze precies zien waar u op het parcours loopt. Ook handig als ze mooie actiefoto’s willen maken. Sommige evenementen bieden deze functie ook aan via een eigen applicatie. Nog een tip: spreek vooraf een meetingpoint af met uw supporters. Dan raakt u elkaar niet kwijt.

10. Presteer én geniet

Als u aan de start staat heeft u maar 1 gedachte: KNALLEN! Maar vergeet niet te genieten. Beleef de wedstrijd bewust. Voel de energie, laat u heerlijk opzwepen door de muziek en kijk goed om u heen. Mooi hè? Succes!