HIIT training: de beste manier om vet te verbranden?

Gepubliceerd op: 05-01-2015  

Springen, push-ups, sit-ups, sprinten en door naar de volgende oefening! De zweetdruppels vliegen in het rond. Na een half uur ben je helemaal kapot! High intensity interval training (HIIT) is op dit moment enorm populair. Maar is deze trainingsmethode de beste manier om vet te verbranden? En hoe gezond is het? 

HIIT training

Wat is HIIT training?

Een HIIT training is een interval training, die het uiterste van je vergt! Het is een combinatie van ‘explosieve’ cardio (op volle snelheid sprinten) en pittige oefeningen (o.a. squats, push-ups en sit-ups). Lang pauze houden? Vergeet het maar! Bij high intensity trainingen krijg je maximaal een halve minuut rust. Gelukkig zijn de oefeningen kort en de hele work-out duurt maximaal een half uur! HIIT training zorgt voor een hoge vetverbranding en een verbetering van de conditie. 

Beste manier om vet te verbranden?

Uit onderzoek blijkt dat je door een HIIT training tot wel 50% meer vet verbrand dan wanneer je ‘normaal traint’ (low intensity training). Uit een ander onderzoek blijkt zelfs dat je 9 keer (!) zo snel vet verbrand. Hoe dat kan? Doordat de training zo intensief is, verbrand je niet alleen vet tijdens de work-out, maar ook tot 48 uur erna. Extra voordeel: je kweekt meer spieren, waardoor je lichaam standaard meer verbrandt. HIIT training is dus wel degelijk één van de beste manieren om vet te verbranden. Uiteraard moet u wel op uw voeding letten. Anders zijn uw resultaten teleurstellend ‘magertjes’!

Kan ongezond zijn

Hoe effectief HIIT ook is, het kan ook heel ongezond voor je zijn. Volgens sportartsen is de zware intervaltraining vooral gevaarlijk voor ongetrainde mensen, ouderen (35+ jaar), en voor diegenen die hart- en vaatziekten hebben. Door de hoge intensiteit van de work-out worden spieren al gauw overbelast, waardoor blessures ontstaan. In het ergste geval kun je een hartaanval krijgen.

HIIT onder begeleiding

Het is beter om een HIIT training op de sportschool te doen, onder begeleiding van experts. Dan weet je zeker dat je de oefeningen op de juiste wijze uitvoert.

7 minute work-out

Gaat u de HIIT training toch thuis doen? Bouw het rustig op en luister naar uw lichaam. Tip: download de 7 minute work-out app. Dit is een app met een HIIT van slechts 7 minuten. Onderzoek toont aan dat deze training even effectief is als een work-out van 60 minuten (op rustig tempo). Succes!