Hoe zorg ik voor ontspanning na mijn vakantie?

Gepubliceerd op: 04-10-2021  

De zomer is officieel voorbij en de herfst is begonnen. Misschien bent u alweer een maand aan het werk, of neemt u stiekem nog een verlate vakantie. Hoe dan ook, u heeft die ontspanning vast wel nodig gehad na de afgelopen turbulente 1,5 jaar. Wij kunnen ons voorstellen dat u graag die ontspanning wilt vasthouden. Hoe een after-holiday-dip ontstaat en hoe u die uit de weg gaat? Lees snel verder!

5 tips voor ultieme ontspanning


Waarom ben ik zo blij op vakantie?

Omdat u tijdens uw vakantie intens geniet, maakt u veel geluksstofjes aan. Deze geluksstofjes (dopamine, endorfine en serotonine) worden aangemaakt door uw lichaam. In de vakantie doet u meestal dingen die u tijdens een normale werkweek minder doet. Bijvoorbeeld het gezellig samenzijn met andere mensen, het boeken van een massage of een uurtje sporten in de ochtendzon. Dit zorgt voor een boost in uw geluksstoffen. Deze zijn zelfs terug te vinden op hersenscans!

After-holiday-dip

Ongeveer 60% van de Nederlanders heeft last van een after-holiday-dip. Het terugkeren naar de werkvloer is iets dat we het liefst zo lang mogelijk uitstellen. Het kan zelfs voor psychologische klachten zorgen. Extra uitgeput en gedemotiveerd aan het werk gaan is niet zonder reden. De geluksstofjes in uw hersenen zijn namelijk uit balans en er gebeurt precies het tegenovergestelde. Er worden ineens minder geluksstofjes aangemaakt en de stresshormonen keren terug. Daarbij komt ook nog kijken dat het weer wat kouder wordt. Door de donkere dagen maken uw hersenen minder serotonine aan. Om deze stofjes tóch op peil te houden hebben wij wat tips voor u op een rijtje gezet.

5x tips voor ultieme ontspanning!

1. Wees creatief met uw vakantieherinneringen

Maak een fotoboek of filmpje, deel foto’s op sociale media of print uw leukste foto uit en zet hem naast uw beeldscherm neer. Op deze manier blijft uw vakantiegevoel nét iets langer leven.

2. Plan een ik-doe-niks-dag

Wacht niet met het opzoeken van ontspanning totdat u vakantie heeft. Plan tijdens weekenden een dag in waarbij u niets hoeft te doen. Het is net als het opbouwen van een goede conditie: dat moet beetje bij beetje bijgehouden worden, wilt u er maximaal van genieten.

3. Leef in het hier en nu

Door te mediteren beoefent u een kunst om in het hier-en-nu met volle aandacht aanwezig te zijn. Het is wetenschappelijk onderbouwd dat mindfulness u beter leert omgaan met stress, slapeloosheid en piekeren. Plezier zit vaak in de kleine dingen. Even een moment van rust, dat leuke gesprek, de zon op uw huid of die heerlijke kop koffie... Als we dan in gedachten verdwaald zijn, missen we het moment.

4. Ga vaker naar buiten

Nu het weer kouder wordt, bent u minder snel geneigd om naar buiten te gaan. Probeer minstens in uw lunchpauze te wandelen. Frisse lucht en beweging geven nieuwe energie. Daarnaast is bewegen een van de dingen die het stresshormoon vermindert.

5. Neem een massage

Ga af en toen naar een massagesalon voor een full-body massage. Houd dit regelmatig bij. U zult merken minder last te hebben van spanningen in uw nek en schouders.

Bonustip

Doe alles waar u blij van wordt. Uitslapen met uw lief. Een boswandeling met de hond met als afsluiting een warme chocomel met slagroom. Een middag shoppen in de stad. Een film kijken onder de dekens, terwijl het stormt buiten. Of met volle aandacht kokkerellen. Best simpel toch? Gegarandeerd dat die geluksstoffen de lucht in vliegen! Ook tijdens donkere herfstdagen. :)