Kurkuma: gezond en goed voor de lijn!

Gepubliceerd op: 12-12-2014  

Kurkuma is een bijzonder kruid dat is overgewaaid uit Azië. Knalgeel van kleur, verrassend van smaak en supergezond! Maar waarom is kurkuma gezond?   

Kurkuma gezond

Voedingswaarde kurkuma
Kurkuma wordt gemaakt van geelwortel, ook wel koenjit genoemd. Strooi wat kurkuma over uw eten en u krijgt belangrijke voedingsstoffen binnen: eiwitten, koolhydraten, vitaminen B6, B12, C, E en K maar ook de mineralen calcium, magnesium, ijzer, fosfor, zink en koper. Wat kurkuma echt gezond maakt is curcumine: een krachtig antioxidant, ontstekingsremmer en een booster voor het immuunsysteem.  

Gezondheidsvoordelen kurkuma

 

Goed voor de lijn

Wilt u een paar kilo afvallen? Wanneer u dagelijks kurkuma eet, kan dit zeker helpen. Uit onderzoek blijkt dat kurkuma goed is voor de spijsvertering en de cholesterolbalans. Bovendien lijkt de werkzame stof curcumine ervoor te zorgen dat vetcellen in je lichaam niet of in mindere mate geactiveerd worden. Dit zorgt voor minder vetopslag.  

Helpt bij Alzheimer

Is kurkuma gezond voor je hersenen? Diverse studies laten zien dat kurkuma helpt tegen Alzheimer. Niet alleen ter preventie, maar ook als je al patiënt bent. Uit Japans onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat kurkuma het geheugen verbetert. Drie Alzheimerpatiënten dronken elke dag warme melk met kurkuma. Na een jaar herkenden zij hun familieleden weer. Uiteraard is meer onderzoek nodig om de effecten van kurkuma op (de vorming van) Alzheimer te verhelderen.

Pijnstiller en ontstekingsremmer

Grijpt u bij hoofdpijn naar een pijnstiller? Kurkuma is een gezond alternatief, vanwege haar pijnstillende en ontstekingsremmende werking. Niet voor niets wordt kurkuma een natuurlijk aspirine genoemd. Al eeuwenlang wordt de geelwortel als geneesmiddel gebruikt, onder andere om wonden en ontstekingen te behandelen. Ook reumapatiënten hebben baat bij kurkuma: het vermindert gewrichtspijnen op een natuurlijke manier.

Kankerbestrijder

Meer dan 1000 studies hebben aangetoond dat curcumine een kankerremmende werking heeft. De antioxidant bestrijdt kankercellen en het lijkt zelfs zo te zijn dat de cellen zichzelf vernietigen. Kurkuma bevordert het immuunsysteem en beschermt de gezonde cellen. 

Hoeveel kurkuma per dag?

Kurkuma is gezond! Volwassenen wordt daarom aanbevolen tussen de 1 en 3 theelepels kurkuma per dag te eten. Te veel kurkuma is niet goed, maar het blijkt geen kwaad  te kunnen wanneer u 3 maanden achter elkaar dagelijks 12 gram eet. Bent u zwanger? Dan kunt u deze specerij beter vermijden, want het is niet goed voor de baby. Tip: bereid uw maaltijden met kurkuma én peper. In peper zit pepine, een stof waardoor kurkuma veel beter wordt opgenomen in uw lichaam.

Goed om te weten: er zijn verschillende soorten kurkuma. Alleen Kurkuma Longa, Curcumine Longa en Curcuma Longa hebben voorgenoemde heilzame werkingen. Curcuma Longa is de meest gebruikte en aanbevolen kurkuma variant (vanwege haar krachtige werking).