Olijven gezond: 5 redenen waarom u pit krijgt van olijven!

Gepubliceerd op: 05-05-2014  

Wanneer u olijven eet, dan waant u zich zo in het mooie Italië of zonnige Griekenland. Olijven zijn een heerlijke versnapering. Zeker in de zomer! Maar voordat u hand weer in het met olijven gevulde schaaltje verdwijnt, geven we u eerst antwoord op de vraag: zijn olijven gezond? 

Olijven gezond


Vijf redenen waarom olijven gezond zijn

1. Veel ijzer

Wellicht wist u al dat olijven rijk zijn aan vitamines (o.a. vitamine B1, B2, D en E). Maar wist u ook dat olijven veel ijzer bevatten? IJzer is erg belangrijk voor de aanmaak van hemoglobine (een stof die o.a. zuurstof vervoert in het bloed) en uw algehele energielevel. Voelt u zich futloos? Eet olijven! Vooral zwarte olijven zijn gezond en ijzerrijk (3,3 mg per 100 gram). Mannen hebben gemiddeld 8 mg ijzer per dag nodig en vrouwen 18 mg.

2. Goed voor de ogen

Schotel uw gasten olijven voor en u scoort hoge ogen. Maar wist u ook dat olijven gezond zijn voor úw ogen? De vruchten bevatten vitamine A, deze stof helpt om goed in het donker te kunnen zien. Ook blijkt dat olijfolie de kans op oogziekten vermindert. Een Amerikaans onderzoek toonde aan dat 50- en 60-plussers die wekelijks minstens 7 eetlepels olijfolie eten, 50% minder kans hebben op het krijgen van oogziekte AMD (Age-Related Macular Degeneration).

3. Helpt tegen veroudering

Waarom olijven gezond zijn? Olijven zitten boordevol met vitamine E, een antioxidant.  Antioxidanten remmen het verouderingsproces van uw lichaam.  Zo blijft u langer jong! 

4. Gezond hart

Ooit gehoord van het mediterrane dieet? Bewoners rond de Middellandse zee zijn gemiddeld gezonder en leven langer. Een van de redenen: ze eten dagelijks olijven. Olijven bevatten geen cholesterol, helpen tegen hartkloppingen en verkleinen de kans op diverse ziekten, waaronder hart- en vaatziekten. Kookt u regelmatig met olijfolie? Dan krijgt u onverzadigde, gezonde vetten binnen en triglyceriden (een vet die aderverkalking stimuleert) neemt af in uw bloed.  Dat is goed voor uw hart!

5. Natuurlijke pijnstiller

Wat neemt u tegen pijn of een ontsteking: een ibuprofen of een paar gezonde olijven? Het lijkt misschien een vreemde keuze, maar olijven hebben een ontstekingsremmende en pijnstillende werking. Vijftig gram olijven staat gelijk aan een ibuprofen (volgens Amerikaanse wetenschapper Breslin). Of neem 4 eetlepels olijfolie. Het voordeel van olijven als pijnstiller: ze zijn niet zo ‘scherp’ voor de maag als een ibuprofen. 

Verschil groene en zwarte olijven

Vaak wordt gedacht dat groene en zwarte olijven totaal andere soorten zijn. Maar dat hoeft niet zo te zijn. Ze kunnen zelfs aan dezelfde boom groeien: de groene olijven worden vroeg geplukt en de zwarte pas als ze rijp zijn. Dat is ook de reden dat groene olijven minder zoet zijn, dan zwarte olijven.

Op uw gezondheid!

Eet u olijven? Gezond bezig! Als u het echt goed wilt aanpakken, kies dan niet voor rijkelijk gevulde olijven (bijvoorbeeld met fetakaas). Dan heeft u het perfecte, gezonde tussendoortje (van slechts 7 calorieën per olijf). Geniet ervan!