Trainen met spierpijn: goed of slecht?

Gepubliceerd op: 10-07-2015  

Last van spierpijn? Daar wil je snel vanaf zijn! Wat is dan beter: rustig thuiszitten of toch trainen met spierpijn? En hoe kun je spierpijn verhelpen?

Trainen met sportpijn goed

Wat is spierpijn?

Bij zware of verkeerde belasting van spieren, kan spierpijn ontstaan. Er wordt onderscheid gemaakt tussen acute spierpijn en verlate spierpijn, ook wel Delayed Onset Muscle Soreness (DOMS) genoemd.

  • Acute spierpijn treedt op tijdens het trainen en ontstaat door een lactaatopstapeling (verzuring in de spieren). Na de inspanning verdwijnt de spierpijn weer.
  • Verlate spierpijn (DOMS) wordt veroorzaakt door schade aan de spiervezels. Deze pijn voel je 6-8 uur na de inspanning en op de tweede dag is de spierpijn het ergst.

Spierpijn goed of slecht?

Vroeger werd gedacht dat spierpijn duidde op weefselschade, maar recenter Zweeds onderzoek toont het tegendeel aan. In dit onderzoek renden proefpersonen 15 keer achter elkaar van de trappen in een gebouw met 20 verdiepingen. Daarna werd gekeken naar het belaste spierweefsel. De bevindingen: 

  • Het belaste spierweefsel paste zich aan en werd een paar uur na de inspanning al sterker.
  • Tijdens de observatieperiode toonde het belaste spierweefsel geen beschadigingen, ontstekingen of zwellingen.

Spierpijn hoeft dus niet slecht te zijn voor je. Dit bevestigt het Voedingscentrum: “Door je spieren te belasten, beschadig je ze. Die schade is niet erg, integendeel: je spieren gaan erdoor groeien. Het overbelaste eiwit in de spier wordt opgeruimd en vervangen door nieuw, sterker eiwit. Na de spierpijn heb je dus sterkere en grotere spieren.”


Trainen met spierpijn

Als je spierpijn hebt, wil je er zo snel mogelijk vanaf zijn. Dan maar niet trainen? Trainen met spierpijn kan juist goed zijn: als je beweegt, wordt de doorbloeding bevorderd en dát is goed voor het spierherstel. Wel is het slim om rustig te trainen en je trainingsschema erop aan te passen. Heb je bijvoorbeeld spierpijn in je benen? Dan kun je beter je armen en buik trainen. Je belast dan andere spiergroepen.

Met extreme spierpijn trainen?

Beter van niet. Bij extreme spierpijn is het beter om rustig aan te doen. Reden: extreme spierpijn kan duiden op een spierscheurtje. Als je toch gaat trainen, is de kans groot dat je een echte blessure oploopt.

Spierpijn verhelpen: 5 tips!

  • Eet voldoende eiwitten (goed voor spierherstel).
  • Drink kersensap (heeft een ontstekingsremmende werking).
  • Ga naar de sauna (goed voor de doorbloeding).
  • Neem een massage (vermindert de hoeveel cytokinen, een stof die ontstekingen veroorzaakt).
  • Goed rekken na een zware training (vermindert melkzuur in spieren).