Warm water met citroen: best gezond!

Gepubliceerd op: 07-04-2015  

Wat drinkt u ’s ochtends als u op staat? Velen vinden warm water met citroen een aanrader. Citroen zit boordevol gezonde voedingsstoffen (vitamine C, calcium, kalium, magnesium en limoneen). Maar is citroenwater echt gezond? 

Warm water met citroen gezond

3 x citroenwater gezond!


1. Zorgt voor een mooiere huid

Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat citroenen bijdragen aan een mooie huid. Dit komt door het hoge gehalte vitamine C. Deze antioxidant en andere antioxidanten in citroenen bevorderen de opbouw van gezond huidweefsel.

2. Reinigt het lichaam

Warm water met citroen zou helpen om gifstoffen in het lichaam af te voeren. Citroen én uiteraard water zorgen er namelijk voor dat u vaker moet plassen. Ook bevat citroen D-limonene, een antioxidant. Dit zet enzymen in werking, waardoor de lever beter functioneert. Om dit effect te krijgen, moet er volgens wetenschapper Roussell wel onrealistisch veel citroenwater gedronken worden (5 liter).

3. Verbetert opname van vitamines en mineralen

Drink citroenwater en de vitaminen en mineralen die u kort erna binnenkrijgt worden beter opgenomen. Dit komt ook door vitamine C. Eet u andere voedingsmiddelen die veel vitamine C bevatten? Dan heeft dat hetzelfde positieve effect als wanneer u warm water met citroen drinkt. 

‘Nadelen’ citroenwater

In sommige gevallen wordt het drinken van warm water met citroen niet aanbevolen, omdat het de klachten verergert. Bijvoorbeeld wanneer u brandend maagzuur heeft. Ook wanneer u te veel citroenwater drinkt, werkt dit maagklachten in de hand en kan het glazuur van uw tanden aangetast worden. Toch oppassen dus! Verder wordt vaak gezegd dat citroenwater helpt om af te vallen, maar dit is volgens het Voedingscentrum niet bewezen.

Citroenwater recept

Kook water en laat het afkoelen totdat het lauw is. Schenk het in een glas, pak een verse citroen en snijd deze in tweeën. Knijp een helft boven het glas uit en u kunt het citroenwater drinken. Drink voor het ontbijt, op een lege maag. Dan is het nog gezonder!

Waarom warm water?

Als u koud water drinkt, moet het lichaam ‘moeite’ doen om het water te verwarmen voordat het opgenomen wordt. Neemt u warm water? Dan wordt het direct opgenomen.

En… gaat u voortaan ’s ochtends warm water met citroen drinken?