Wat te doen tegen hoofdpijn? 10 hoofdpijn tips!

Gepubliceerd op: 14-01-2020  

Heeft u last van hoofdpijn? Veel mensen kampen er dagelijks mee. Hoofdpijn zorgt ervoor dat je slechter functioneert: alles kost extra moeite en jezelf concentreren lukt al helemaal niet. Hartstikke vervelend! Wat te doen tegen hoofdpijn? Lees onze 10 handige anti-hoofdpijn tips. 

Hoofdpijn tips

1. Vermijd cafeïne

Hoe heerlijk het ook is, vermijd koffie als u hoofdpijn heeft. Onderzoek toont namelijk aan dat cafeïne stoffen bevat die hoofdpijn veroorzaken. Vermijd om deze reden ook gerookt vlees, alcohol, voedsel met nitraten en nitrieten, kunstmatige zoetstoffen, tyramine (verwerkt in noten en kaas) en aspartaam. Daarnaast wordt aanbevolen ijs en andere koude voedingsmiddelen links te laten liggen.  

2. Eet heet

Onderzoek toont aan dat het stofje capsaïcine in peper hoofdpijn kan verlichten. Heeft u hoofdpijn? Eet wat pittiger en hopelijk bent u zo van de klachten af.

3. Een blokje om

Bewegen is gezond, ook wanneer u hoofdpijn heeft. Een wandeling van een kwartiertje zorgt er al voor dat uw lichaam endorfine aanmaakt.  Zo wordt uw hoofdpijn verminderd en bent u meer ontspannen.

4. Bloedsuiker verhogen

Knallende hoofdpijn? Misschien heeft u te weinig gegeten. Een te laag bloedsuikergehalte kan hoofdpijn veroorzaken. Om uw bloedsuikerspiegel goed op peil te houden kunt u het beste iets gezonds eten, zoals een banaan of boterham. Hier zit magnesium in, wat helpt tegen hoofdpijn. Ook groene thee en vitaminen B2, B11, B12 en D3 verminderen hoofdpijnklachten. 

5. Gebruik een ijskompres

Wat ook helpt tegen hoofdpijn, is een ijskompres op uw voorhoofd. Vindt u dit te koud? Leg het dan op uw nek. 

6. Verbeter uw lichaamshouding

Urenlang turen naar een beeldscherm? Wanneer u een krampachtige lichaamshouding heeft, worden uw hoofd- en nekspieren overbelast. Gevolg: hoofdpijn. Probeer uw werkplek zodanig in te richten dat u écht goed zit! Verander bijvoorbeeld de hoogte van uw bureaustoel en de stand van uw beeldscherm(en). Sta ook regelmatig op om even drinken te halen. De hele dag zitten is niet gezond!

7. Ontspanningsoefeningen

Stress? Ontspan! Doezel weg op uw bank onder een deken. Luister naar rustige muziek, adem diep in en uit en denk even aan.. helemaal niets. Ook het stretchen van uw spieren kan helpen. Download de app Stretch Excercises voor effectieve oefeningen.

8. Massage

Vaak is er een relatie tussen hoofdpijn en stress. Wat helpt er dan? Een massage bijvoorbeeld! Uit onderzoek blijkt dat mensen met migraine gebaat zijn bij massage (hoofd, nek, schouders). De personen die dagelijks gemasseerd werden, hadden minder hoofdpijn en sliepen beter. 

9. Drink 1.5 liter water extra

Uit verschillende studies blijkt dat het drinken van water helpt tegen hoofdpijn. Proefpersonen die vaak last van hoofdpijn hadden, dronken 3 maanden lang 1,5 liter water extra per dag. Na deze periode voelden zij zich aantoonbaar beter dan anderen die dit niet deden. Water heeft een zuiverende werking. Het voert afvalstoffen in de hersenen af.  Wanneer dit niet gebeurt, treedt vaak hoofdpijn op. Daarom is het drinken van water zo belangrijk!

10. Eet gember

Gember is een natuurlijke pijnstiller. Het bevordert de doorbloeding van uw lichaam en werkt ontstekingsremmend. Heeft u hoofdpijn? Maak verse gemberthee of voeg gember toe aan uw avondeten.

Een laatste tip...

National Academic biedt zorgverzekeringen met een lage premie, ook in 2020! Bereken uw premie in 1 minuut. Uw overstap regelen wij.