Winterdip? Vijf manieren om uw winterdepressie te lijf te gaan!

Gepubliceerd op: 12-12-2013  

Voelt u zich soms wat somber in de winter? Begrijpelijk. Het is koud, de dagen zijn korter en alles kost nét iets meer moeite. Opstaan, naar uw werk gaan en de alledaagse huishoudelijke verplichtingen. Veel mensen hebben last van een winterdip of een winterdepressie. Daarom geven wij graag 5 warme, opbeurende anti-winterdip tips!

Winterdip?

Kom uit die winterdip!

1. Zoek het licht op in de donkere dagen

In de wintermaanden missen we onze portie vitamine D enorm. We verbleken als witte TL-buizen en denken meer dan eens: ‘Ik wil de komende 2 dagen in mijn warme bed blijven liggen.’  Gelukkig kunt u er iets tegen doen om die winterdip tegen te gaan! Wordt wakker met een wake-up light, ga lichttherapie volgen of verwen uzelf met een zonnige wintersportvakantie! Dan bent u zo weer goed gemutst. Net als in de zomer!

2. Ga naar buiten

‘Ik ga niet naar buiten want het is koud, het waait, het regent of, het is glibberig.’ In de winter kan iedereen wel een smoes verzinnen om niet naar buiten te hoeven. Maar de winterjas is niet voor niets uitgevonden. En die sjaal, muts en handschoenen zijn niet alleen maar kastvulling. Dus kleed u warm aan en maak na het avondeten eens een ommetje. Of een boswandeling in het weekend. Dat is niet alleen goed voor uw humeur, maar ook voor uw conditie.

3. Negeer uw winterdip niet

‘Ik, last van een winterdepressie? Nee joh, ik heb gewoon een beetje te weinig geslapen.’ Soms is het moeilijk om aan uzelf toe te geven dat u in een winterdip zit. Accepteer het,  dan kunt u er ook daadwerkelijk iets aan gaan doen. Maak tijd vrij om leuke dingen te doen.Geniet van wat de winter u allemaal voor leuks te bieden heeft. Eet als het vriest die lekkere dampende stamppot met rookworst en drink lekker chocomel mét slagroom als u daar zin in heeft! Versier uw huis met lichtjes en laat ze hangen zolang ú wilt. Ja, ook na de feestdagen!

4. Sporten maakt vrolijk

In de winter bewegen we minder, maar we eten juist meer. Zeker met de feestdagen.  Uw lichaam heeft juist tijdens de koudere maanden beweging nodig. Pak indien mogelijk de fiets naar het werk. Kies wat vaker voor de trap en niet de lift, waar u toch alleen maar naar uw schoenen staart. Ga lekker hardlopen, naar de sportschool of een keertje schaatsen. Er zijn genoeg actieve mogelijkheden om uzelf uit die winterdip te helpen.

5. Kruip lang genoeg onder het wol

Zit u in een winterdip? Dan bent u vaker vermoeid en prikkelbaar. De remedie is heel simpel: Ga op tijd slapen en slaap vooral lang genoeg. Dan voelt u zich vanzelf fitter en krijgt u weer energie om de handen uit de mouwen te steken.

Succes!

Tot zover onze warme tips tegen een koude winterdip. Vooruit, u krijgt er nog eentje als afsluiter: regel uw zorgverzekering op tijd en kies een voordelige. Dat is ook bevorderlijk voor een goed humeur. National Academic biedt zorgverzekeringen met uitgebreide dekkingen en zeer lage premies. Meer weten? Klik op onderstaande button.

Premie berekenen