Zo ga jij fit en onweerstaanbaar de zomer in!

Gepubliceerd op: 27-06-2014  

Nog even en je mag jezelf weer laten zien op het strand. Kan het ermee door of moet het nog wat strakker? Het liefst loop je er natuurlijk zo mooi en fit mogelijk bij. Wil jij deze zomer echt in shape raken? Met deze tips gaat het je zeker lukken!

Houd jezelf niet voor de gek

Vind je dat je een actieve levensstijl hebt, omdat je regelmatig de trap pakt? Onderzoeker Walter Lewin rekende uit dat je, wanneer je vijf keer per dag de trap pakt naar de derde verdieping, ongeveer 0,3% meer energie verbruikt, dan iemand die telkens de lift pakt. Houd jezelf dus niet voor de gek. Die trap maakt het verschil niet. Meerdere keren per week fanatiek sporten doet dat wél.

Cardio of krachttraining?

Moet jij ook altijd een beetje gniffelen om de gespierde mannen die in het krachthonk van de sportschool hun spierballen aan het trainen zijn? Stop daar mee en stap zelf dat krachthonk in! Krachttraining blijkt namelijk veel effectiever te zijn bij het verliezen van gewicht dan de eindeloze cardio-sessies waar de meeste mensen zich mee bezig houden.

Met een intensieve krachttraining verbrand je meer vet dan met een cardiotraining. Dit komt doordat je spieren ook na de krachttraining een hoop energie verbruiken. Dit heet afterburn. Door dit verhoogde energieverbruik ligt de caloriebehoefte van je lichaam tot wel een dag na de trainingssessie hoger dan normaal. Ook al lig je inmiddels thuis op de bank.

Meer eiwitten

Als je dan toch start met het actief trainen van je spieren, neem dan ook je voeding eens onder de loep. Dat we moeten matigen met snelle koolhydraten, zoals witte pasta,  is voor de meeste mensen duidelijk. Maar let jij al op de inname van eiwitten? Zeker wanneer je regelmatig sport, zijn eiwitten essentieel.Ze zorgen voor de opbouw en het herstel van de spieren. Voedingsmiddelen met veel eiwitten zijn bijvoorbeeld magere kwark, kipfilet, tonijn, linzen, koolvis en –uiteraard- eieren.

Stop met het drinken van calorieën

Dat frisdrank en alcohol ongezond zijn weet iedereen inmiddels wel. Maar ook drankjes met een wat beter imago, zoals vruchtensap en gezoete zuiveldranken zijn hartstikke slecht voor je. Vruchtensap bevat vaak nog meer suikers dan cola! En de vitamines die je er mee binnen zou krijgen, zijn vaak afkomstig uit vruchtenconcentraat; een goedje dat weinig meer met fruit te maken heeft. Drink liever water of thee. En haal je vitamines uit echt fruit, in plaats van uit geperst fruit.

Starten met fitness?

Heb je jouw zorgverzekering bij National Academic ondergebracht? Dan krijg je bij 550 fitnesscentra in Nederland korting, waardoor je tegen een voordelig tarief kunt starten met sporten. Ook een gratis fitheidsanalyse maakt hier onderdeel van uit. Klik op kortingsregelingen voor meer informatie.