Gezond broodbeleg: 7 aanraders voor op brood!

Gepubliceerd op: 27-12-2013  

Wat doet u ’s ochtends op uw brood? Iets zoets of juist iets hartigs? Als u een gezond ontbijt of lunch wilt, dan kunt u het best kiezen voor broodbeleg met weinig verzadigde vetten en suiker. Maar wat is nu echt gezond broodbeleg? Wij zetten er 7 voor u op een rij. 

Gezond broodbeleg

Gezond broodbeleg

1. Zalm

Neem eens een lekkere sandwich met zalm! In zalm en in andere vettere vissoorten zitten omega 3 vetzuren. Deze zijn goed ter verlaging van het cholesterolgehalte, waardoor u minder kans heeft op hart- en vaatziekten. Ook is zalm goed voor onze zenuwen, huid, ogen en de algemene gezondheid. Tip: eet geen vissalade uit een bakje, want dat is geen gezond broodbeleg (i.v.m. toegevoegde suikers en verzadigde vetten).

2. Hummus

Kent u hummus, een pasta gemaakt van kikkererwten? Hummus bevat veel eiwitten, wat goed is voor de spieropbouw. Verder zit het boordevol   vitamine C (goed voor de weerstand), vitamine B6 (belangrijk voor de werking van het zenuwstelsel), vezels, mineralen en andere belangrijke voedingsstoffen. Hummus is lekker én gezond broodbeleg.

3. Magere, onbewerkte vleeswaren

Wilt u niet te veel verzadigde vetten en suiker binnen krijgen? Dan kunt u het best kiezen voor magere vleeswaren als achterham, kipfilet, rosbief , kalkoenfilet en runderrookvlees. Deze vleeswaren bevatten bovendien slechts ongeveer 20 kcal per portie. Vette vleeswaren bevatten 3 keer zoveel calorieën.

4. Ei (gekookt)

Neem eens een gekookt eitje als broodbeleg. In een ei zitten heel wat belangrijke stoffen. Om maar eens wat op te noemen: vitamine A, B2, B12, vitamine D, fosfor, ijzer en zink. Het aantal calorieën per gekookt eitje: 75 kcal. Tip: houd het gezond en wees zuinig met het zout.

5. Avocado

Wist u dat een avocado bijna 3 keer zoveel mineralen bevat, dan andere vruchten? De avocado bevat gezonde, onverzadigde vetten die het cholesterolgehalte verlagen. Ook is het een bron van vitamine A, B1, B2, B6, B11 en C. Gebruik avocado als broodbeleg en u heeft langer een verzadigd gevoel.

6. Vruchtenspread (100% natuurlijke suiker)

Jam is niet echt gezond broodbeleg, omdat het minstens voor 60% uit suiker bestaat. Een goed alternatief: vruchtenspread. Dit is eigenlijk jam, maar dan zonder toegevoegde suikers.  In natuurwinkels kunt u diverse vitaminerijke vruchtenspreads vinden.

7. Pindakaas

U zou het niet zeggen, maar pindakaas is gezond broodbeleg. Pindakaas bevat gezonde, onverzadigde vetten, veel vitamine E (goed voor de spijsvertering en het immuunsysteem) en eiwitten. De light variant pindakaas is niet aan te bevelen. Er zit minder vet in, maar juist wel meer suikers. Kies voor natuurlijke pindakaas (100% pinda’s). Hierin zitten minder suikers en allerlei toegevoegde stoffen. Natuurlijk moet u het (zoals overigens  alles) wel met mate eten.

Tot zover onze 7 aanraders voor gezond broodbeleg. Staat uw zorgverzekering nog op uw to do lijstje? National Academic biedt een zorgverzekering mét een van de laagste premies van Nederland, zonder extra eigen risico. Klik op onderstaande button voor meer informatie.

Premie berekenen