Hardlopen voor beginners: 7 tips!

Gepubliceerd op: 03-05-2020  

Juist in deze tijd beginnen meer mensen met hardlopen. Erg goed! Bent u bang om na een week alweer op te geven? Met deze tips houdt u het vol.

5 soorten fysiotherapie

1. Let op uw ademhaling

Bent u snel buiten adem? Ach, welke beginnende hardloper niet. Ga de eerste paar keer zonder muziek hardlopen en let op uw ademhaling. Nog beter: doe ademhalingsoefeningen. Adem in en uit door uw neus. Pauzeer. Lukt dat nog niet omdat uw ademhaling te snel is? Adem in door de neus, uit door de mond en pauzeer. U zult zien dat u er rustiger en beter door loopt. Ook voorkomt u hiermee hoofdpijn na het hardlopen.

2. Kies uw outfit zorgvuldig

Kies de juiste hardloopkleding. Ga niet voor katoen. Dit laat geen lucht door en wordt zwaar als het vochtig wordt. Niet echt comfortabel! Laat u daarom adviseren in een sportwinkel en haal hardloopkleding in huis. Ook belangrijk: koop goede hardloopschoenen.

3. Zoek een hardloopmaatje

Op dit moment is het natuurlijk niet mogelijk om samen hard te lopen. Maar u kunt wel een hardloopmaatje zoeken. Spreek bijvoorbeeld samen met een vriend of vriendin af om te starten met hardlopen. Kies een doel en maak een schema. Jullie lopen zelfstandig de afstanden, maar sturen elkaar achteraf natuurlijk wel updates. Dit helpt om gemotiveerd te blijven en niet stiemen een training over te slaan!

4. Probeer geen training over te slaan

Heeft u geen verkoudeidsklachten, koorts of een gebroken been? Dan kunt u gewoon hardlopen. Bij wijze van spreken dan! U bent gelukkig niet van suiker… Staat de brug open? Dan loopt u een keer een andere route. En als u te moe bent, moet u juist gaan! U komt vast met meer energie terug. Heeft u een keer uw dag niet? Loop gewoon een keer wat rustiger: “You don’t have to go fast, you just have to go.” Maar heeft u echt last van een blessure of aanhoudende pijnklachten? Ga dan wel altijd even langs een huisarts voor advies.

5. Bouw rustig op

Hardlopen voor beginners? Rustig aan doen is moeilijk: u wilt het liefst meteen een halve marathon lopen. Dat is helaas een fout die veel beginners maken. Leg de lat niet te hoog. Anders gooit u die nieuwe (sport)handdoek alsnog in de ring. Bouw langzaam op met behulp van een hardloopschema! Hiermee bouwt u conditie op, zonder dat u uzelf voorbij loopt. Of gebruik deze populaire app: hardlopen met Evy.

6. Zorg voor de juiste brandstof

U wilt misschien afvallen met hardlopen. Maar zonder brandstof staat u al snel stil. Tip: bak een bananenbrood. Van bananen krijgt u een energieboost en snel ook! Het perfecte tussendoortje voor hardlopers. En een bananenbrood maken is zo gedaan (valt in de categorie ‘een kind kan de was doen’).  Bekijk hier een recept voor bananenbrood.

7. Doe mee aan een virtuele wedstrijd

Motivatie. Dat is alles wat u nodig heeft! Om te beginnen met hardlopen, maar vooral om het vol te houden. Daag uzelf uit en stel een doel: een 5 km loop of misschien wel eentje van 10 km! U kunt uw ultieme uitdaging stilletjes lopen in het bos. Maar als u een hardloopprestatie wil leveren én vieren, doe dan mee aan een virtuele hardloopwedstrijd. Die medaille achteraf gaat er zeker voor zorgen dat u glansrijk de finish haalt. Waar wacht u nog op? U kunt het!