Kersen gezond: bekijk de voedingswaarde!

Gepubliceerd op: 13-05-2015  

Dol op kersen? Kersen zijn in juni weer volop verkrijgbaar. Gelukkig maar, want ze zijn onweerstaanbaar lekker én gezond! Weten waarom kersen gezond zijn? Bekijk hieronder de voedingswaarde.   

Kersen gezond

Voedingswaarde kersen,100 gram (vitamines) 

A B1 B2 B11 C
0,01 mg 0,02 mg 0,02 mg 4 mg 5 mg


Voedingswaarde kersen, 100 gram (mineralen) 

Kalium Calcium Fosfor IJzer Magn. Koper
240 mg 10 mg 30 mg 0,4 mg 10 mg 0,10 mg

 

Calorieën kersen

Trek? Sprint niet naar de voorraadkast vol lekkers. Pak een schaaltje kersen: gezond en verantwoord! Het aantal calorieën van kersen is namelijk laag: 54 kcal per 100 gram. Dat wordt zonder schuldgevoel genieten. Uiteraard met mate, zoals met alles! 

Zijn kersen gezond? 5 x ja!

 

1. Hallo weerstand!

Aan de buitenkant is er niets van te zien, maar kersen bevatten veel antioxidanten. Onder andere  vitamine A, kaempferol en hydroxykaneelzuur. Antioxidanten zorgen voor een betere weerstand en versterken het immuunsysteem. Zijn kersen gezonder dan andere fruitsoorten? Qua hoeveelheid antioxidanten zeker. Kersen bevatten ruim twee keer zo veel antioxidanten als bijvoorbeeld druiven en aardbeien.

2. Goed voor de nachtrust

Af en toe moeite met in slaap komen? Of last van een jetlag? Kersen zijn ‘slaapverwekkend’. Tenminste, uit onderzoek blijkt dat mensen die kersen eten 6% langer slapen en minder behoefte hebben aan een middagdutje. Dit komt door de stof melatonine (stuurt het slaappatroon).

3. Dag spierpijn!

Flink wat lichaamsbeweging gehad? Eet kersen en de spieren herstellen zich sneller. Door de goede stoffen in kersen worden ontstekingen in het lichaam geremd. Ook schijnen kersen te helpen tegen reuma en jichtaanvallen (gewrichtspijn). Dit komt deels doordat er anthocyanen in kersen zitten. Die zorgen voor de dieprode kleur van de vrucht. Stelregel: hoe donkerder de kers, hoe sterker het ontstekingsremmende effect.

4. Goed voor de bloeddruk

Last van een verhoogde bloeddruk? Probeer vaker kersen te eten. Hierin zit kalium (goed voor de bloeddruk!). Ook blijkt uit Amerikaans onderzoek dat kersen de kans op hart- en vaatziekten en diabetes verminderen. Gezond!

5. Energiekick

Kersen geven snel én veel energie omdat ze boordevol fruitsuikers zitten. Dag middagdipje! Ook zorgen ze voor een betere vetverbranding en halen ze je uit een ‘down dipje’ (kersen bevatten stoffen die blij maken).

Kersen bewaren

Lekker lang genieten van kersen? Bewaar kersen op de juiste manier: in de koelkast! Dan zijn ze 3 tot 5 dagen houdbaar. Geen koelkast in de buurt? Leg ze op een koel plekje en ze blijven 1 tot 2 dagen goed. Belangrijk is ook om ze onafgedekt te bewaren. Wilt u kersen inmaken? Stop ze ontpit in gekookt water in weckpotten, zonder suikeroplossing. Zo blijven uw kersen gezond en lang houdbaar! 

Kersen invriezen?

Dat kan zeker! Koop op de markt een kilo (of 2) kersen en leg ze in de vriezer. Handig is wel om ze alvast te ontpitten en het steeltje eraf te halen. Zo heeft u als het kersenseizoen voorbij is nog iets lekkers achter de hand: kersen voor in een toetje, smoothie of als gezond tussendoortje. Lekker!