5 meestgestelde vragen over de zorgverzekering

Gepubliceerd op: 14-10-2021  

Binnenkort krijgt u de nieuwe premie voor uw zorgverzekering in 2022 en kunt u uw verzekering aanpassen voor volgend jaar. We kunnen ons voorstellen dat u vragen heeft. Wij hebben de 5 meestgestelde vragen voor u op een rijtje gezet.

5 meestgestelde vragen

5 meestgestelde vragen


1. Wanneer hoor ik meer over mijn zorgverzekering in 2022?

Op 12 november worden alle premies bekend gemaakt. Tegen die tijd krijgt u bericht van VGZ.

2. Wat zijn aanvaardbare wachttijden in de zorg?

De Treeknorm beschrijft de maximaal aanvaardbare wachttijden binnen de zorg. Wordt u niet binnen deze tijd geholpen? Dan is er een te lange wachttijd. Benieuwd wat de wachttijden zijn per specifieke zorgsoort? Lees meer informatie.

3. Wat is de vergoeding voor fysiotherapie?

Fysiotherapie krijgt u vergoed vanuit uw basisverzekering (bij een chronische indicatie) of aanvullende verzekering. Benieuwd wat voor u geldt? Lees meer informatie. Let wel, dit is nog een vergoedingenoverzicht van 2021. Meer informatie over de vergoeding in 2022, ontvangt u in november.

4. Wat zijn terhandstellingskosten?

Wanneer u bij de apotheek een medicijn ophaalt, betaalt u ook voor de service. Dit noemen we terhandstellingskosten. Voor elk medicijn betaalt u altijd ‘standaard terhandstelling’. Ook kan de apotheek kosten in rekening brengen voor een begeleidingsgesprek. Lees meer informatie.

5. Wat krijg ik vergoed als ik naar een niet-gecontracteerde zorgverlener ga?

U krijgt geen volledige vergoeding wanneer u naar een zorgverlener gaat waar geen contract mee is afgesloten. Gemiddeld krijgt u 80% van de gemiddeld gecontracteerde tarieven. Zit de zorgverlener daar ver boven? Dan kunnen de kosten erg hoog op lopen. Wilt u weten wat verder de nadelen zijn? Lees meer informatie.