Vakantie voorbij: weer aan het werk

Gepubliceerd op: 27-08-2021  

De koffer staat weer op zolder, de wekker gaat vroeg: jouw welverdiende vakantie is voorbij. Voor de meesten zal thuiswerken nog de norm zijn. Anderen zullen misschien de schoolbanken weer opzoeken. Hoe zorg je ervoor dat jij jouw relaxte gevoel niet verliest? Tips om een goede start te maken: tussendoor voldoende bewegen, ritme houden met vaste werktijden en creëer een goede werkplek. Leer hieronder meer..

goede werkplek thuiswerkentips


Tussendoor voldoende bewegen

Wist je dat bewegen je 60% productiever maakt? Verruil jouw grijze kantoor voor een groene wandelomgeving ;).

  • Doe tijdens vergaderingen aan weeting (een samenvoeging van de Engelse werkwoorden ‘walking’ en ‘meeting’). Dit is een overlegvorm voor kleine groepen: wandelend vergaderen in de buitenlucht. Zo blijven jij en jouw collega’s of studiegenoten extra scherp!
  • Ga buiten de deur lunchen. Wandel naar de lokale bakker voor een heerlijk broodje, of fiets naar het park om daar je lunch te eten.
  • Probeer ieder uur een klein rondje te lopen. Tip: gebruik een kleine beker of glas, zodat je meer moet lopen om hem te vullen.

Ritme houden met vaste werktijden

Na je vakantie zie je dat jouw mailbox helemaal vol staat. Geen paniek! Doe wat je kan en neem hier de tijd voor.

  • Probeer je werkritme aan te houden. Ga niet om alles in te halen uren eerder beginnen of tot laat in de avond door. Dit gooit heel je (slaap)ritme door de war.
  • Blokkeer je agenda de eerste paar dagen voor vergaderingen.
  • Doe meer door pauze te nemen. Doe een fika: de echte Zweedse koffiebreak. In Zweden zweren ze hier bij. Door werknemers om 10:00 en 15:00 een koffiepauze te laten nemen, zijn ze productiever en creatiever. Ze doen zelfs minstens zoveel taken, in minder tijd.

Creëer een goede werkplek

Een fijne en inspirerende werk- of studeerplek is tijdens Covid-19 belangrijker dan ooit.

  • Voldoende daglicht is belangrijk. Mensen die werken op een plek met veel daglicht slapen langer, bewegen meer en hebben een hogere kwaliteit van leven.
  • Let op je zithouding. Jouw bureaustoel moet comfortabel zitten, maar ook goed in verhouding zijn met het bureau of de eettafel. Blijf niet te lang in dezelfde houding zitten. Afwisseling en beweging is belangrijk om rugklachten tegen te gaan!
  • Jouw werk- of studeerplek hoeft niet saai te zijn. Haal planten in huis om jouw omgeving wat op te fleuren. Groen heeft namelijk een positief effect op mensen. Planten zorgen voor een betere luchtkwaliteit en ze verminderen stress.